Posts

Showing posts from December, 2013

Quantity vs Quality

Image
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Pemurah

Assalamualaikum

Perkara ini dah sering terjadi , bukan saya seorang tetapi para daie' yang lain juga
tapis tapis tapis , siapa yang menapis?
memang sukar nak tarik orang untuk dekat dengan islam dan faham islam ..
apatah lagi orang-orang yang dah berjaya ditarik 'peringkat pertama'
tetapi mereka tak semestinya akan tertarik ke peringkat seterusnya..
tak faham? jangan garu kepala yang tak gatal tu !

as for example, kita memang senang nak ajak orang untuk ikut program yang kita anjur
program yang semestinya membawa setiap jiwa untuk mengenal Allah, kenal islam
dan faham islam ini sebagai cara hidup muslim..
senang memang senang, senang lagi bila kita benar-benar tahu siapa yang memang berusaha
dan dah dipilih oleh Allah untuk menghadiri program yang kita anjurkan
kadang-kadang kita tahu ni salah satu medium dakwah kita
dan semestinya kita memang nak sangat orang yang kita sayang , orang yang kita tahu
mereka mempunyai …

what you get, keep moving on !

Image
Assalamualaikum

esok keputusan PMR akan keluar inshaAllah
bulan 3 tahun depan keputusan SPM dan STPM akan keluar juga inshaAllah
dan keputusan tetap akan keluar bila sesiapa ada menduduki peperiksaan

sebelum peperiksaan , saya yakin semua calon dah buat persediaan yang rapi kan?
paling sedikit pun, tetap ada ulangkaji dan doa kan?
paling tak pun, mesti ada buat solat hajat peringkat sekolah kan?

apa-apa pun, saya yakin semua orang ada cara persediaan yang tersendiri.
ada yang dah belajar dan ulangkaji dari mula-mula belajar,
ada yang ulangkaji lepas habis bab atau topik,
ada yang ulangkaji sebulan/seminggu nak periksa
ada jugak yang ulangkaji malam sebelum hari peperiksaan kan?
tapi sangat teruk lah jika ulangkaji pagi sebelum peperiksaan bermula, tahu apa hasilnya..

apa-apa pun keputusan yang bakal kita dapat, itu semua adalah yang terbaik untuk kita
ada hikmahnya Allah bagi kita keputusan yang baik dan cemerlang
ada hikmahnya juga Allah bagi kita keputusan yang kurang memuaskan dan…

Sedarkan aku, ingatkan dia

Assalamualaikum

Pengalaman sangat mematangkan
Pengalaman yang diterima sukar dilupakan
Pengalaman kali ini amat hebat
Pengalaman yang bercampur baur suka duka pahit manis
Pengalaman yang memberi pengajaran
Pengalaman mengenali lebih ramai orang
Pengalaman kali ini berkaitan hubungan.

Pengalaman apakah ini?
Mengapa kesudahannya amat perit?
Jika dapat dijangka dari awal, tentu sudah dijauhkan
atau yang lebih baik, diperbaiki.
tetapi...
mengapa nasi sudah menjadi bubur baru ditegur?
mengapa berada di pihak yang ditinggalkan?
mengapa terjadi semua ini?

Jika dapat diduga, ambil langkah berjaga-jaga
malangnya, semua tidak terjangka
lalai, leka, hanyut ... mungkin
kedua-duanya sekali
mengapa satu yang menanggung derita?
mengapa tidak kedua-duanya?
adilkah itu?

mengapa perlu ditarik kata-kata?
mengapa perlu terpaksa setelah sekian lama?
jika benar, teguran itu sepatutnya yang pertama dalam bertindak
mengapa perlu menahan rasa dan terpaksa,
tidakkah itu menunjukkan rela?
Nah, sama sahaja!

sal…