Niat tu penting tau !

Assalamualaikum muslims!
see the title above?
niat.. hmm..
apa yg korang faham tntg niat..??
hehe..
hadis pertama dah cakap pasal niat..


عن أمِيْرِ المُؤْمِنِيْنَ أبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الخَطَّاب رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ ا للهِ
صلى الله عليه وسلم یَقُولُ: (( إِنَّمَا الأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى فَمَنْ آَانَ تْ
هِجْرَتُهُ إِلىَ اللهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إلى اللهِ ورَسُولِهِ وَمَنْ آَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا یُصِيْبُهَا أَوِ امْرَأَ ةٍ
یَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ)) . رواه إماما الحدثين أبو عبد الله محمد بن إسماعيل بن
إبراهيم بن المغيرة بن بردزیة البخاري، وأبو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري
النيسابوري في صحيحيهما اللذین من أصح الكتب المصنفة
mean:

" Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya : " Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : - ' Sesungguhnya setiap amalan perbuatan adalah dinilai mengikut niat. Setiap orang dinilai dengan niatnya. Sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasulnya maka hijrahnya dinilai mengikut niatnya menuju kepada Allah dan Rasulnya. Sesiapa yang berhijrah untuk mendapatkan dunia atau wanita untuk dikahwininya maka hijrahnya dinilai mengikut tujuan hijrah itu." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

hmm.. dah baca kan..
setiap apa yang kita lakukan..
mesti niat kerana Allah..
kalau kita nak buat sesuatu untuk
dapat (blablabla)..
kita hanya dapat tu je lah..
tapiiiii...
kalau kita niat kerana Allah..
inshAllah dapat keredhaanNya..
dan apa yg kita buat tu dikira ibadah kalau
kita niat lillahhi taa'la..
best kan? ;)
hihi...

kadang2..
walau kita cakap or terdetak dalam hati
kita nak buat perkara baik,
kita dah dapat pahala kebaikan tu..
walaupun kita tak buat, hanya cakap je..
kalau kita buat..
??
berlipat ganda lah ganjaran kita dapat kan..
inshaAllah..
tp kalau kita niat kpd yg buruk, tak pula dapat dosa..
hanya jika lakukan perkara buruk tersebut
barulah dosa ganjarannya..
indah kan?
cakap je, dah dpt pahala.. :)

and..and..and..
kalau kita niat keranaNya dan akhirat,
inshaAllah kita dapat hasilnya..
tp kalau kita niat utk dunia,
apa saja yg kita dapat??
redha ALLAH?
pahala ibadah dan amal??
hmm...
sememangnya niat amat penting..
sebab kita tau tujuan hidup kita..
mestinya kita nak bekalan yg banyak
utk akhirat nanti kan..?
kadang2 kalau nak makan pun niat kerana Allah..
kenapa? why?
sebab..
kalau kita niat nak makan kerana Allah..
kerana kita nak jadi orang yang sihat..
kita nak berada dalam keadaan yang sihat
ketika berdakwah..
dan ianya salah satu muwassofat
tarbiyah,
sihat tubuh badan..
kalau kita niat keranaNya,
kita bkn dapat makanan je..
kita juga dapat keredhaanNya dan
inshaAllah kita dapat kesihatan tu
dengan izinNya.. :)

dan..
sekiranya kita lakukan sesuatu
bersandarkan niat kepadaNya,
inshaAllah semuanya berjalan lancar..
hehe..
setakat ni saja perkongsian sy..
harap diperbetulkan jika ada silap.. :)
peringatan terhadap penulis terutamanya.. :)

"demi masa..sungguh manusia berada dalam kerugian..
kecuali orang-orang yang beriman dan mngerjakan
kebajikan dan saling menasihati untuk kebenaran
dan saling menasihati untuk kesabaran"
(Al-Asr)

wallahualam~


Comments

Popular posts from this blog

Akhawat Hebat, Penyebar Manfaat :)

Dari Mata - Zill Qayyim

A tribute to Ohana Henshin 1.0