Thursday 21 May 2020

Hikmah PKP di sebalik musibah virus covid-19

Assalamualaikum. 
Hari ni 28 Ramadhan
Sisa 2 hari lagi kita dah nak sampai ke hari kemenangan, menang ka kita ? 
Syukur kepada yang sudah bertungkus lumus mengerjakan ibadah dan meningkatkan kadar iman yang sering yazid wa yankuz (naik dan turun). 

Alhamdulillah di sebalik musibah virus yang melanda satu dunia, ada hikmah yang sangat berharga untuk kita apalagi kita melalui pkp pada bulan Ramadhan, sangat pertama kali dalam sejarah kan? 


Bagi setiap orang, hikmahnya mungkin berbeza .Bagi setiap orang juga ada yang mengeluh benar dengan musibah ini dan ada juga yang malah berterima kasih sangat kat Allah sebab bagi satu musim macam ni . Bukan lah nak kata kita suka ada virus memgancam nyawa , tetapi di sebalik kesulitan tu, ada kemudahan yang Allah sediakan. 

As for me, I feel grateful because lepas kakak nikah, adik masuk degree kt tmpt yg jauh la. Kakak pun akan pindah ikut husband, aku tak dapat nak banyangkan yang tinggal aku, mak and bapak plus abang ja kat rumah . Huwaaa aku xdapat bayang aku macam kena tinggal dgn 3 org family members ni saja. Ya lah aku xpandai drive lagi so agak susah lah nanti ,lepas tu aku kena buat house chores sesorang la, nak carik kerja pun xtau macam mana, kerja apa sesuai, sebab kena bagi masa nk buat house chores tu. Tak sempat lagi nak cari kerja lepas majlis kakak dah start pkp 😅 Jadinya, kat sini aku bersyukur sangat sebab pkp, kakak aku dkt rumah ja x ikut husband, adik aku pun terpaksa balik awal pkp start. Jadi aku takla kesunyian sangat hehe . Alhamdulillah. 

Second thing is bila kena musibah macam ni, we tend to care our hygiene. Kita tiba tiba amalkan gaya hidup yang extra bersih sebab nak berjaga jaga daripada virus. This is a really good thing actually. Islam pun menganjurkan menjaga kebersihan diri dan sekeliling. 

Third thing is we can spend a lot of time with our family. Bonding tu bertambah la tak kisah korang buat apa. Kalau aku, kami try resipi and masak , buat makanan. Kami main segala permainan yang ada dekat rumah. Hehe . Best lah

Fourth thing, pkp kena bulan ramadhan . This is actually a very huge blessing from Allah. Tau tak sebenarnya hikmah pkp bulan ramadhan ni Allah nak kita lebih fokus sambut bulan mulia ni lebih bagus daripada tahun tahun yang lain. Ya lah kita ada banyak sangat masa kat rumah, kita kurang sibuk dengan aktiviti dunia. Kita tak boleh keluar kecuali ada keperluan. (Applicable utk pkp ya) and certain orang masih merasai hikmah yang sama bergantung pekerjaan mereka. Kita boleh fokus untuk perbaiki diri kita yang banyak buat silap , banyak dosa, lalai dengan dunia . Masa ni lah Allah bagi untuk kita grab the opportunity untuk tambah amal kita, tambah kebaikan kebaikan, dekatkan diri dengan Allah , tambah bacaan alquran , tambah kefahaman bacaan alquran, tambah bacaan harian , tambah zikrullah, tambah amalan sunnah dan macam macam lagi. Wah, yang selalu busy kerja dpt khatam alquran dapat terawikh, yang sering berniaga kat bazaar dh boleh terawikh kt rumah alhamdulillah sebab selalunya mereka masih menguruskan gerai dan restoran setelah maghrib .Yang belajar pun boleh fokus jugak dkt ibadah, tolong mak ayah kat rumah .Yang terkandas pun boleh juga fokus ke amalan ramadhan sebab xboleh keluar dan kepada Allah saja lah mereka mengadu kegelisahan mereka . Such a miracle . Mungkin tahun ni adalah ramadhan terbaik untuk kebanyakan kita atas hikmah pkp ,musibah virus covid-19. Tak ada bazaar, kita boleh belajar berjimat dan merasai kesusahan penjual, pembekal dan mak kita yg dah selalu sediakan makanan untuk dijual dan dihidangkan kepada keluarga. Kita masak sendiri sampai banyak yg tak jadi tapi buat kita happy 😁 masak apa tak jadi kan. Dalam masa sama kita upgrade bakat masak kita macam dalam The Sims tu kan ada level masak, pasti pkp bulan Ramadhan ni buat level masak kita makin naik, am I right? Aku pun sama dah pandai buat bakso and nasi ayam penyet yang aku idamkan setelah bfg dari Surabaya hehe. 
Lepas tu kan , still dapat buat 
jemaa terawikh walaupun tak 
dapat solat dekat masjid. Jadi 
imam terjun je semua 😁 yang tak pernah 
khatam tahun ni boleh 
khatam.. yang tak 
solat jadi solat. 
Yang 
ta pernah qiamullail 
dapa bangun 1/3 
malam .Yang selalu tak sempat 
sah , jadi sempat hehe. 

See... there are many things that we need to be grateful and not to take for granted during this MCOwc. Apa lagi yang kita tak syukur??? Apa lagi yang kita nak keluhkan sangat padahal Allah dah bagi kemudahan. 

Tak lupa nak sama sama berpesa , walaupun dah pkpb, we still need to take precautions, bersihkan tangan, pakaian diri dan tempat tinggal. Jaga social distancing ,jangan jadi IGNORANT please !  Wear mask especially when you are sick. And don't simply go out kalau tak ada benda penting sangat .Virus tu boleh bawak maut, sedia lah saham akhirat kita banyak banyak di rumah. Peringatan untuk diri jugak . #kitajagakita #Allahjagakita #kitajagadiriuntukAllah 

No comments:

Post a Comment

The Penthouse : War in Life review.

 Hi everyone! I'm back, rupanya review sky castle tak publish! Haha Okay takpa, jom kita review Penthouse pulak. Season I dah habis, tak...