Hati Manusia Allah yang pegang !

Assalamualaikum! ya akhwat dan ikhwah.. :)
apa khabar iman anda? sihat kah? ataupun sakit? jangan cakap
sakit tenat sudahlah.. kalau iman sakit, bawa jumpa doktor.. eh.
no..no.. bawa jumpa Allah! automatik akan pulih tanpa capsules!

Haa! Tajuk hari ini adalah...
Hati kita dipegang oleh Yang Mencipta kita iaitu Allah S.W.T.
agak-agaknya.. saya nak sentuh tentang apa kalau tengok pada tajuk??
Anyone like to guess? Semua ada tanda soal dalam kepala.
Alah, senang je lah.. boleh jugak pada hidayah, boleh jugak pada
kemahuan, nafsu dan etc.. -gelak kecil-

Acely.. memang dah ada dah  bawah tajuk blog saya ni..
saya menulis berdasarkan pengalaman! mestilah kan?
Kalau tak ada pengalaman, mana dapat ilham? -senyum sindir-

Err.. korang pernah tak ajak kengkawan ke.. saudara mara ke..
adik beradik ke.. mak ayah ke.. cikgu-cikgu ke.. ke.. ke.. eh!
terlebih sudah.. pernah tak ajak dorang kepada sesuatu yang
bermanfaat tetapi... sungguh malan diriku ini..
got rejected!!!!! 
hahahahah kena rejected! suitabel your face!
eh.. sorry..sorry.. bukan saje nak gelak punn..

Hmm.. nak tanya lah kan.. tak payah jawab pun.. jawab dalam hati..
err.. apa korang rasa kalau kena reject tu? Apa tindakan korang?
Adakah korang sedih, mesti.. kecewa, lagilah.. marah, janganlah..
orang beriman kan cool * bak kata Miss Z..
tindakan korang? xlayan dia, kenapa pulak??
putus asa, oh Come on!! ke korang maki dia..? oish! sabar lah~
haa.. kalau saya.. hehe.. ra hs ia... :D


Sebenarnya memang bersyukur lah kepada orang yang
mengajak kepada benda baik ni.. tambah-tambah lagi
kalau ajak kepada perkara yang boleh mengingatkan diri
dengan Sang Pencipta yang Agung!
tapi..tapi..tapi..
Kita tak boleh nak salahkan orang tu seratus peratus..
hati dia Allah yang pegang..
kadang-kadang mungkin juga Allah jadikan dia tu sebagai
ujian bagi kita.. siapa tahu kan.. eh.. memang betul lah kalau
kita fikir betul-betul kan.. sebab apa saya cakap macam tu?
tengoklah lepas orang tu kata tak nak, ataupun kadang-kadang mungkin
tak dapat.. apa tindakan kita?
adkah kita sabar? Marah? Bertindak ikut nafsu?
Haa.. tu kira sebahagian daripada ujian untuk kita lah..
kalau tak untuk kita, mungkin untuk orang tu sendiri..
sampai bila dia nak tunggu hidayah Allah sampai baru dia nak..
kalau ajal datang dulu sebelum hidayah amacam??

Haaa!!! Sebab tu lah orang cakap hidayah kena cari...
kalau tunggu tanpa usaha, ada ke hidayah jatuh dari langit?
kan ke Allah dah cakap, Allah tak akan mengubah nasib seseorang
sehingga dia berusaha untuk mengubahnya..
kan setiap apa yang kita nak, kita mesti usaha..
Redha Allah pun kita kena usaha jugak! Doa tu kira usahalah kan.. :)

Saya pernah jugak.. ajak kawan pergi program..
sah-sah lagi islamic punya program... but.. she always
can't come.. not just she.. 'they' actually..
but I just persuade myself to be patient and believe in Allah tests..
I just remember that..

"Dan kami jadikan sebahagian kamu sebagai cobaan
bagi sebahagian yang lain.Mahukah kamu bersabar?"
-Al-Furqan: 20 -

Ayat ni lah yang akan saya ingat setiap kali
I got rejected.. or.. anything uneasy happen because of someone..
kan.. easy bha acely nak pujuk hati supaya cool down!
haha.. dan kita tahu kadang-kadang memang dorang taknak
apabila kita ajak.. it's up to them lah.. asalkan kita dah usaha
untuk ajak dorang kan.. and.. putus asa tu jangan sekali!!
sekali pun no! no! no!
hah.. dah putus asa dengan rahmat Allah ke?
kalau orang beriman yang cool.. dia tahu tu adalah
cubaan untuk dia.. kan...?
so, just be cool and don't ever give up!

Memang benda ni selalu jadi kat saya..
tambah-tambah lagi saya dan sahabat yang lain lead pogram tu..
mesti akan ada macam-macam perasaan timbul..
but, just be cool.. u know what.. I love the word 'cool' ecely.
it's mean to be patient and acts like nothings happen..
to me la.. i don't know you.. :)

Haa.. then.. ingatlah kalau kita sabar,
InshaAllah menjanjikan yang lebih 1000x indahhhh!!
inshaAllah.. :)
ingat satu je!
jangan putus asa dalam kerja dakwah!
peace assalamualaikum! :)
 
 

Comments

Popular posts from this blog

Akhawat Hebat, Penyebar Manfaat :)

Dari Mata - Zill Qayyim

A tribute to Ohana Henshin 1.0