Bila kenal..?

Assalamualaikum kaum Adam dan Hawa..
dan.. annyonghusayeo! senyum..

apa habak iman anda..? InshaAllah baik-baik saja..
err.. tengah buat apa tu..? eh.. soalan pelik.. mestilah tengah baca kan >_<
haa.. cuba teka tajuk atas tu berkaitan dengan apa..?
kenal apa agaknya..?

okaylah.. seteret to the puin.. teka?
oke..oke.. sabar! senyum sikit.. baca bismillah ke dulu.. -hakhak-
bila kenal Allah, kenal islam..?
semuasenyap.. err.. hello, ada orang tak?
salah kah apa yang saya taip tadi..

Ya!! betul lah tu.. saya tanya bila anda kenal islam, kenal Allah?
Sejak lahir? Umur lima tahun? Lapan tahun?
Oh tidak.. kamu jangan bohong!
masih bayi mana nak tahu apa-apa..
lima tahun, masih dengan toys stories.. kenal kah.?
lapan tahun.. inshaAllah tapi mungkin bilangannya terlalu sedikit!

Sejujurnya.. bagi saya.. saya beru kenal Allah.. kenal islam sepenuhnya.
baru.. betul lah! baru dua tahun yang lepas.. -.-
shame on me.. tapi.. dalam menempuh dua tahun tu yang jadikan saya
kuat, faham dan ditarbiyah..
dua tahun, alah baru lagi kan.. memang belum cukup kenal ..
tapi inshaAllah setiap hari kita masih diberikan nikmat hidup,
kita beruasaha untuk mengenalinya malah
boleh jugak mula mengasihiNya dan berusaha meraih cintaNya..
maklumlah, baru kenal , mungkin cinta tak diterima sebegitu cepat!
mestilah ada sesi perkenalan..
mungkin juga ambik masa untuk mencintai Dia..
Tetapi kalau yang dapat dalam masa singkat, alhamdulillah! -sapumuka-

Haa.. iiiitu saya, how about you?
you.. awaklah yang sedang baca ni.. -senyumangkatkeningduakali-
InshaAllah dah kenal eh..?
okaylah saya mengaku.. siapa yang dah kenal Allah tu..
dan dia dah terjebak hanyut dalam tarbiyah..
pasti! dia seperti seorang muallaf!!!
kenapa muallaf? hmm.. selalunya kan golongan muallaf ni lah
yang baru kenal Allah..
dan ibadahnya kepada Allah itu sungguh-sungguh!
dan dia juga rela ditarbiyah.. tanpa paksaan!
dan dia juga sedang meraih cinta Sang Pencipta..
betul tak wahai saudara-saudari ku..? -winking-

oke.. sambung balik cerita tadi..
macam mana rasa dah kenal dengan Allah, islam agamaNYa..??
kalau saya lah.. saya rasa sangat best!
walaweh bak kata orang! Alhamdulillah!
sangat beruntung orang-orang yang dikurniakan hidayah oleh Allah..
dan apabila sudah terjebak ke dalam gejala tarbiyah ini.. aha!
perubahan amat ketara.. mungkin sedikit tetapi berterusan!
Haa.. maksud saya saya kenal islam ini sejak saya
melontarkan diri masuk ke dalam lubang Usrah..
atau lebih dikenali sebagai bulatan gembira!
wah.. nama.. syok gituu.. -gelakriang-

usrah itu lah yang mengajar saya tentang banyak benda..
yang sebelum ni saya jahil tentangnya..
dan juga di situlah bermulanya tarbiyah saya.. -dreaming-
eh.. tak..itu realiti.. dan sehebat-hebat dan se osem-osem
tarbiyah adalah tarbiyah daripada Allah ! Sumpah osem..
Tarbiyah itu lah menjadikan kita muslim seperti sekarang..
err..rasanya belum cukup.. -muhasabah-

Umm. haa! Korang pula..?
dah kenal islam, Allah?
dah terjunkan diri dalam tarbiyah islam ke..?
kalau belum, Ya Allah! selamatkan dirimu..
hidayah itu perlu dicari.. bukan menunggu seolah-olah hidayah itu
akan jatuh dari langit seperti hujan.. tidak!
eh.. macam mana pula nak cari hidayah ni..?
macam mana bentuknya..?

opps! may I correct you.. hidayah tak ada bentuk..
hidayah maksudnya cahaya kebenaran yang dikurniakan
oleh Allah kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki..
dan hidayah ni juga perlu dicari..
dengan cara yang tersangat mudahwalaubudakkecikpundapatbuat!
hihi..

  • menghadiri majlis-majlis ilmu seperti usrah, forum, ceramah, kuliah subuh dan maghrib dan banyak lagi..
  • sentiasa menunaikan perintahnya terutama yang wajib seperti solat lima waktu, puasa, keluarkan zakat dan disertakan pula dengan ibadah sunat seperti solat sunat rawatib, dirikan solat malam, berzikir, reciting the Quran..
  • cari sebanyak-banyak ilmu .. kerana ilmu yang memberikan kita pengetahuan.. tanpa pengetahuan,kita tak kan fahamkan.. dan juga..  ilmu itu  juga bekalan di akhirat kelak!
  • sentiasa mendampingi para soleh dan solehah kerana inshaAllah kita akan terpengaruh dengan kebaikan yang ada pada mereka! dan buatlah amar makruf dan nahi mungkar..
  • perbanyak kan lah buat kebaikan, ikut sunah nabi S.A.W...

Haa.. dah baca? senang tak nak cari hidayah Allah tu..
hmm. and.. kalau dah dapat tu, bersyukurlah..
bersyukur dengan istiqamah mengabdikan diri kepadaNya..
ingat.. Allah boleh je tarik bila-bila masa hidayah tu..
bukan hidayah je lah.. apa-apa pun! Kalau Allah nak, maka jadilah!
kunfayakun!

okay.. rasanya setakat ini sahaja untuk post kali ini..
alaa.. jangan sedih, ada lagi akan menyusul! no worries, inshaAllah!
harapnya dapat dimanfaatkan dan diamalkan.. -senyumsampaiketelinga- eh.. xdapat -.-
saya hidangkan dengan beberapa ayat yang osem okay!

"Never give the devil a ride He will always want to drive.!!"

"berkawanlah dengan pemakai minyak wangi supaya anda terkena tempias wangian itu"

"The knowledge the most useful is what one puts into practice ♥"

"Actions will be judged according to intentions.
by Rasulullah :)"

wallahualam.. i gave you some osem quotes!
wanna see more..

assalamualaikum! :)

Comments

Popular posts from this blog

Akhawat Hebat, Penyebar Manfaat :)

Dari Mata - Zill Qayyim

A tribute to Ohana Henshin 1.0